Hawaii (Dag 14, 15, en 16) – Camperen in het noorden van O’ahu

Het is tijd voor een nieuw eiland, we hebben bijna elke noemenswaardige wegen op de Big Island gehad. Het zal we wennen worden zonder auto…

Dag 14: De vlucht naar O’ahu vertrekt rond het middaguur, dus we kunnen lekker uitslapen en rustig aan naar het vliegveld gaan. Natuurlijk zijn we er weer veel te vroeg, want dat vindt Elske prettiger.

Het vliegveld onder Kona. Schattig, lijkt erg op vliegvelden die we kennen van tabland en Cambodja.
Het vliegveld onder Kona. Schattig, lijkt erg op vliegvelden in Thailand en Cambodja.
We landen na een uurtje propellor-vliegtuig weer veilig op O'ahu.
We landen na een uurtje propellor-vliegtuig weer veilig op O’ahu.

Daar pakken we de bus naar Honolulu, om  vervolgens direct over te stappen op de bus naar het noorden van het eiland. Daar hebben we een kampeerplek voor 3 nachten.

Na een busrit van meer dan 2 uur, komen we aan op onze kampeee bestemming. We zetten de tent op en besluiten naar het nabijgelegen dorp te lopen om boodschappen te doen en wat te eten.

Nadat we gegeten hebben, besluiten  we de bus terug te nemen. Te veel water etc. gekocht om te lopen… Bij de bushalte krijg ik een alert bericht op mijn telefoon:

Een bericht waar een kampeerder niet op zit te wachten.

Ik besluit bij wat locals meer informatie in te winnen. Zij zijn er heel chill onder, en vertellen me dat het betekend dat het hard gaat regenen de komende uren. Naar dat was niet de planning!

Schuilen voor het noodweer...
Schuilen voor het noodweer…

We komen nog net droog op de camping met de bus, maar al snel beginnen de druppels harder, en harder te vallen. We schuilen, samen met een hoop andere camping bewoners onder de afpakken en party tenten. De regen met harde wind duurt echt veel te lang, alles wordt nat, ook onder de afdaken.

Een groepje Franse tieners met hun begeleider besluiten hun spullen te gaan redden in hun ondergoed 😛 Wel amusant… Onze tent blijft gelukkig netjes droog 🙂

Al vindt Elske het wel echt een enge nacht, met stort regen en mega zwaar onweer met bliksem.

Dag 15: Na de regen komt de zonneschijn, dat blijkt ook deze keer weer. Het was niet e beste nacht, maar de ochtend (en de rest van de dag) is echt super mooi.

Mini gekko die in onze tent voor de regen heeft geschuild.
Bijkomen van een zware nacht...
Bijkomen van een zware nacht…

Na ons ontbijt leren onze buren kennen. Een Amerikaans kopel dat al 5 jaar op Hawaii op een kleine zeilboot wonen, die ze op het knappen zijn. Ze zijn nu het hun tijd op Hawaii uit het zitten tot het lukt hun boot te verkopen.

Zij vertellen ons dat het strand na een regenbui als vannacht geen pretje is. Dat blijkt ook al snel als we 50 meter verderop het strand bezoeken.

Modder die de ze in gespoeld is... Geen snorkel water.
Modder die de ze in gespoeld is… Geen snorkel water.
Dan maar koffietje drinken en chillen vandaag.

De dag hangen we eigenlijk de heeldag een beetje op de camping met onze buren. Beetje praten over culturele verschillen en de lachwekkende politiek situatie in de VS op dit moment.

Onze buren en hun stekkie op de camping.
We hebben genoten van hun gastvrijheid, warme thee en koffie (en koud bier).

Dag 16: Aangezien het water bij de camping nog steeds niet blauw oogt, besluiten we ons geluk een standje verder te zoeken. Onze buren tipte ons dat we door e zee naar het eiland voor de kust konden lopen (over de rotsen en koraal), op de plek waar de golven elkaar tegenmoet komen. Dit leek ons wel tof!

Ons plekje op de camping, op zo'n 20 meter van het strand.
Ons plekje op de camping, op zo’n 50 meter van het strand.

We besluiten via het strand naar het eiland te lopen. Het is warm, dus goed insmeren en hoeden op!

Het strand nadat het een dag en een nacht rust gehad heeft.

We moeten naar het einde van het strand lopen, op het uiterste punt zou de oversteek naar het eiland mogelijk moeten zijn.

Het einde van het strand, hier is de zee heel ondiep.

Remko loopt een stuk de zee in om te kijken of de oversteek naar het eiland een beetje te doen is vandaag. Want met de harde wind, zijn de golven redelijk hoog vandaag.

Het eiland war het om draait vandaag. Best een stukje lopen/zwemmen.

Uiteindelijk besluiten we de oversteek niet te doen! Er staat te veel wind en de golven zijn nu al redelijk wild. Wat als we aan de andere kant zijn en het weer slaat om :-S Elske durft het niet aan vandaag.

Dus we gaan gewoon lekker relaxt op het strand liggen hierzo…

Middagje zwemmen en boekje lezen op ons (bijna) privé strand.

Na een paar uur relaxed op het strand vertoeft te hebben besluiten we via de weg terug te lopen naar de camping. Die dag zijn er drie keer mensen langs gelopen, voor de rest niemand gezien op ons (bijna) privé strandje.

Koeien op en hoopje in de schaduw van de bomen.
Koeien op en kluitje in de schaduw van de bomen.

Onderweg spotten we wat koeien die het ook warm hebben vandaag. Heel droog om ze op een kluitje onder een boom te zien liggen.

‘s avonds rijden we met de buren mee richting het dorp, om gezellig met hun een hamburger te gaan eten in een (surfers) hamburger restaurant. Hip en lekker, maar wel heeeeeel vet!

Daarnaast weet Remko nog een riem op de kop te tikken voor $2.50, zodat die niet langer iedere twee stappen zijn broek omhoog moet heisen…

Kleine gekko op bezoek...
Kleine gekko op bezoek…
Kijk hoe klein die is :-)
Kijk hoe klein die is 🙂

Morgen vertrekken we richting Honolulu. Voor het eerst weer eens langere tijd in de grote stad!